Julklapp från chefen viktig symbol

2008-11-11 - NORRKÖPING
Så här i besparingstider är det extra viktigt att inte dra in på julklappen.
Ett bäddset, en sabreringssabel för champagne eller en russinskål i form av en bock? Det är inte värdet på julklappen från chefen som är viktig. Det är själva symboliken. "Så här i besparingstider är det extra viktigt att inte dra in på julklappen. I kristider behöver man extra näring. Ofta är det så lite pengar det handlar om", säger företagskonsulten Cecilia Hultgren. Och alla på företaget ska få— inte bara de fast anställda.

Vad det är för gåva är också viktigt, men inte värdet i kronor. "Förra året jobbade jag på ett företag där personalen fick en ljuslykta som var gjord av anhöriga till omkomna i tsunamin. Det är ett exempel på en bra julklapp", säger Cecilia Hultgren. En dålig julklapp är en där det märks att arbetsgivaren inte alls har tänkt, tycker hon. "Personalen känner att de får den bara för att de ska hålla tyst."

Åke Löfgren, projektledare på presentföretaget Conera, har inte märkt att finanskrisen minskat antalet beställningar, men de har kommit senare än vanligt. Till årets populäraste julklapp utnämner han ett bäddset i amerikansk stil med flaggmotiv. Det är redan slutsålt. Årets mest udda gåva är en sabreringssabel för champagne, tycker han. "Fast den enda julklapp som är riktigt olämplig från en arbetsgivare är alkohol."

Källa: Dagens industri


Om Supekort Profile
Våra gåvokort
Tilläggstjänster
Kundservice
Övriga gåvokort